زنان مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی قرار دارند

10 نوامبر 2016- یک تحقیق جدید توسط محققان کالج پرستاری مایرز در نیویورک نشان داد یک  پنجم از زنان مبتلا به دیابت، از افسردگی  رنج می‌برند.

 اطلاعات بدست آمده از نظر سنجی آزمایشی تغذیه و سلامت ملی (NHANES) نشان داد از 946 زن که در این آزمون پرسشنامه افسردگی را تکمیل کرده‌اند، 19 درصد از نظر بالینی افسرده‌ند.

نویسنده‌ی ارشد این تحقیق پرفسور Straussمی‌گوید: این نتایج برای کمک به شناسایی زنان هدف برای غربالگری و درمان افسردگی بکار خواهند رفت.

همبودی دیابت و افسردگی با افزایش هزینه‌های بهداشتی، مراقبت ضعیف شخصی، انطباق کمتر با مصرف داروها و پایبندی کمتر به رژیم غذایی، افزایش بار علایم و عوارض دیابت، کاهش کیفیت زندگی و مرگ زودرس همراه است. بر اساس این تحقیق که بر روی زنان و مردان بالغ مبتلا به دیابت انجام گردید، نتایج بیانگر عوامل پیش بینی کننده‌ی قابل توجه در میان زنان بالغ مبتلا به دیابت بود، این عوامل عبارتند از: سن پایین تر، تحصیلات کمتر، امتیاز پایین بهداشتی افراد به خود در نظرسنجی ، دردهای مکرر، اختلالات فیزیکی و عملکردی.

دکتر Straussوهمکارانش اظهار داشتند: آموزش دهندگان دیابت باید توجه داشته باشند که برخی از عوامل پیش بینی کننده‌ی افسردگی در میان زنان مبتلا به دیابت از عواملی که پیش‌بینی کننده‌ی افسردگی در جمعیت شامل هر دو جنس است، متفاوت می باشد.

 پرفسور Straussافزود: آنچه بخصوص در این نتایج برجسته بود، اینست که احتمال افسردگی در زنانی که به دلیل درد یا ضعف سلامتی غیرفعال بوده یا توانایی‌های محدودی در انجام فعالیت‌های معمول خود داشتند، بالاتر است. غربالگری افسردگی اگرچه برای همه‌ی زنان مبتلا به دیابت اهمیت دارد اما باید بویژه در میان زنانی با این عوامل پیش بینی کننده‌ی خاص در جنس مونث، انجام شود. نتایج این تحقیق درمجله‌ی Diabetes Educatorمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/women-with-diabetes-are-more-prone-to-depression,-us-research-says-94241596.html